Wijkmanagement in de ouderenzorg van Dokterscoop: optimaliseren communicatie middels VIP-NIS van VIPLive
In 2022-2023 heeft de huisartsencoöperatie Dokterscoop ingeschreven op het project 'Wijkmanagement'. In de regio van Dokterscoop: Joure, Sint Nicolaasga, Rotsterhaule en Oudehaske functioneren sinds enkele jaren drie lokale driehoeken. Eén van de actiepunten van het project 'Wijkmanagement' in de ouderenzorg was het optimaliseren van de communicatie met VIPLive.
Dokterscooppraktijken hadden eerder deelgenomen aan de pilot 'Netwerkcommunicatie in de ouderenzorg'. Het gebruik van het communicatienetwerk (VIP-NIS) van VIPLive beviel goed en praktijken wilden na de pilot hiermee doorgaan.
In de eerste plaats is het netwerk in gebruik voor de communicatie tussen de huisartsenpraktijk en de wijkverpleegkundigen van de thuiszorgorganisaties. Het netwerk wordt vanuit de huisartsenpraktijk op patiëntniveau ingericht. De wijkverpleegkundigen van de betreffende thuiszorgorganisatie worden uitgenodigd voor het netwerk. Berichten kunnen zowel vanaf de vaste werkplek, als via een app worden verzonden. De communicatie is beveiligd.
Tijdens het wijkmanagementproject van Dokterscoop werd duidelijk dat het werken met VIP-NIS makkelijker van de grond kwam wanneer een huisartsenpraktijk samenwerkt met een klein aantal thuiszorgorganisaties.
Reacties uit de praktijk:
Huisarts: “Heel handig. Met name in de communicatie met derden zoals thuiszorg, maar ook mantelzorgers”.
Verpleegkundig specialist ouderenzorg: “Ik heb er goede ervaringen mee, het is gebruiksvriendelijk. Ik gebruik het veel op mijn telefoon, de app-versie dus, die maakt dat ik onderweg, bij de patiënt ter plekke dus al vragen kan stellen aan betrokken zorgverleners. Voor het delen van metingen, zoals glucose curves, gewicht enz, is het eenvoudig, minder foutgevoelig omdat je het niet hoeft over te typen in je dossier, eenvoudig afstemmen van afspraken die dan ook direct zwart op wit staan.”
Voor de wijk, waar de groep huisartsen, POH's en thuiszorgorganisatie groter was, is een extra workshop georganiseerd, waarbij een VIP-Live medewerker van Calculus opnieuw uitleg gaf en waarbij juist ook geoefend kon worden met het versturen van berichten.
Wijkverpleegkundige bij de evaluatie: “Communicatie verloopt naar wens. Berichten voor de thuiszorg worden inmiddels naar alle medewerkers gemaild, opdat de dienstdoende WVK kan reageren.”